Digitaalinen cv: julkaisualustan valinta


Viime vuoden puolella päätin tempaista itselleni digitaalisen cv:n. Itse teen töitä alalla, jossa pääsen käyttämään taitoja monipuolisesti ja näyttöjä syntyy aina henkilöstöhallinnosta (vaikeampi todentaa kuin suosittelujen kautta. Tänne pääsemme vielä. Hold your horses.) markkinointimateriaaliin. Miten siis tehdä yleismies Jantusen osaaminen näkyväksi?

Omat nettisivut & LinkedIn

Omat ammatilliset nettisivut olivat kuuminta hottia 90-luvulla. Luonnollisesti sivuilla oli vieraskirja, jonne omien kontaktien toivottiin jättävän puumerkkiä. Nyt jännittävän säkenöivänä vuonna 2018 muotia ovat omat ammatilliset sivut LinkedIn:ssä, johon toivotaan kontaktien jättävän puumerkkiä. Hykerryttää tämä ajatus, joka _ainoa_ kerta.

Olen pyrkinyt kokoamaan LinkedIn:iin mahdollisimman kattavan kuvan urastani. On linkkejä, työnäytteitä ja niitä kontakteja. Silti jotain tuntuu uupuvan. LinkedIn tasapäistää yleistön. Faktat on helposti tarkistettavissa, mutta persoonallista väriä pystyn tuomaan esille paremmin nettisivujen kautta. 

Itse päädyin vanhana blogistina käyttämään Bloggeria ja olen tyytyväinen valintaani. Itsellä vaakakupissa eniten painoi, että bloggerissa ei ole mainoksia vaikka se on ilmainen alusta ja sain etusivustani juuri sellaisen, kun halusin.

Omat henkilökohtaiset nettisivut ovat uusi oranssi.

Julkaisualustan valinta

Heittäydyin innolla koe-eläimeksi testaten läpi verkostoissani useimmin ilmitulleet julkaisualustat. Näiden viiden (5) julkaisualustan testaus on vain pintaraapaisu laajoihin markkinoihin, mutta tyypillisesti ja empiirisen kokeen perusteella näihin myös päädytään.

BLOGGER on tehty blogeja varten, mutta on ilmainen. Sen tarjoamia ilmaispalveluja voi käyttää kuitenkin esim. luodakseen puhtaasti ammattilliset sivustot, mutta se vaatii vähän enemmän twiikkausta ja teknistä osaamista. Bloggerilta löytyy valmiita pohjia.

Kolmansilta osapuolilta voit kuitenkin hankkia helposti valmiita paketteja ulkoasuun ja toiminnallisuuteen. Peruspaketit portfolioon tai digitaaliseen cv:hin maksavat noin kertamaksuna noin 0 - 30 €.  

Muutokset pakettien ulkoasuun vaativat perustietoutta html:stä & css:stä, mutta niillä pääsee jo mukavasti eteenpäin.

WIX on hyvä vaihtoehto sinulle, joka et halua uhrata sivuihin kauheasti aikaa ja etsit helppoa vaihtoehtoa. Lisäherkkuja saat väläyttämällä pankkikorttia. Wix on aika tyypillinen kotisivukone, jossa valitset leiskan ja kirjoitat sisällön. Toimintalogiikkaa on hankala muuttaa, mutta peruskäyttöön soveltuu mainiosti.

WORDPRESS on täysiverinen julkaisualusta, jonka juuret ovat blogeissa ja sen huomaa. Vaatii vähän vihkyitymistä, mutta mahdollisuudet ovat rajattomat kun hankit oman asennuksen. Sinun tulee siis ostaa oma asennus joltain palveluntarjoalta tai näin pienissä proggiksissa kysy sitä naapurin IT-nörttiä avuksi. Sivun käyttöönoton jälkeen päivittäminen on kuitenkin mutkatonta.

KOTISIVUKONE on kotimainen palvelu. Kokeiluaika 2 viikkoa on maksuton, jonka jälkeen muuttuu maksulliseksi. Saat palveluntarjoajalta perussivut, mutta ilme ei ole modernein. Hintaan sisältyy suomenkielinen tuki.

SQUARESPACE toimii samalla periaatteella kuin kotisivukone, mutta ilme on raikas. Ohjeistusta on helppo seurata, valitse leiska ja lisää sisältö. Palvelu on maksullinen. 

Ensi viikolla lisää oman domainin valinnasta!